Hvad har VR-briller, droner og byggeri med hinanden at gøre? En hel del, hvis man skal dømme efter interessen for det nylige VR/AR arrangement i RIB’s iTWO 5D Lab i Ryesgade i København.

Copenhagen VR+AR+360, der er en meetup gruppe for professionelle, entusiaster og entreprenører inden for Virtual Reality og Augmented Reality, holdt den 13. juni 2016 træf hos RIB.

Ind strømmede det med omkring 50 deltagere, der straks ved ankomsten blev bedt om at kategorisere sig selv som enten Hackere (udviklere), Hustlere (entreprenører og investorer) eller Hipsters (kreative) ved at vælge det rette navneskilt.

Se en kort video med indtryk fra arrangementet her

Lokalet summede af aktivitet de sidste minutter, inden dørene blev slået op. RIB’s digitale proceslaboratorium, der i forvejen er udstyret med nogle af byggebranchens mest innovative teknologier, blev nu fyldt med HTC Vive VR-udstyr, Samsung Gear VR og gaming computere med det nyeste inden for VR-spil. Pludselig var RIB’s Oculus Rift VR-setup ikke alene længere.

Hvad er så egentlig forskellen på Virtual Reality og Augmented Reality?

Virtual Reality (VR) handler om at skabe en virtuel verden, som brugeren kan interagere med. Opgaven går på at gøre denne verden så realistisk, at det er svært at se, hvad der er virkelighed, og hvad der ikke er.

Augmented Reality (AR) blander derimod virkeligheden med VR, så brugeren kan interagere med det virtuelle i den virkelige verden uden at blive forvirret over, hvad er hvad.

Og hvad har så det med byggeri at gøre? Det fik forsamlingen flere bud på i løbet af aftenen.

Først beskrev RIB’s europæiske CEO Mads Bording, hvordan RIB arbejder med Virtual Design & Construction, hvor byggeprojekter simuleres i virksomhedens iTWO 5D løsning inden den fysiske byggeproces begynder. Derved identificeres eventuelle designproblemer, de bedste løsninger findes, og softwarens anvendelse af Big Data belyser endda konsekvenser over tid økonomi – både i designfasen og i løbet af byggeriet.

Det bragte naturligt nok VR og AR på banen, for i RIB’s optik er der masser af anvendelsesmuligheder for disse teknologier i fremtidens byggebranche.

En af de store udfordringer med en kompliceret byggeproces er at holde rede på, hvordan byggeriet skrider frem i forhold til plan, og hvad konsekvenserne er af eventuelle afvigelser, for eksempel. Her kan AR hjælpe ved at gøre det muligt at sammenholde den virtuelle model med det realiserede og sende data tilbage til systemet, således at de nødvendige tilpasninger kan foretages.

Mads Bording nævnte bl.a. Smart Helmets, der bruger computer vision og navigationsteknologi kombineret med kamera og avancerede sensorer til at assistere brugeren med målinger. Det kræver ikke megen fantasi at forestille sig, hvor anvendelige disse hjelme kan på byggepladsen, særligt når de kommunikerer med en database som iTWO.

Mads Bording nævnte i den forbindelse også droner. Inspektioner, både i løbet af byggeprocessen og i den senere driftsfase, kan effektiviseres enormt, når der ikke længere er behov for at transportere mennesker over geografiske afstande eller i højden.

Dan Cheung Petersen, som er udvikler i RIB, supplerede med et øjebliksbillede af RIB’s fremskridt på VR-området, de gaps, der består, og de muligheder, RIB ser i en fuld integration mellem byggeriets BIM (Building Information Modeling) data, iTWO og VR.

Så var det tid til en demonstration af VR som planlægningsværktøj til arkitektur og belysning. Jacob Østergaard fra Utopian City_Scape viste og fortalte, hvordan virksomheden hjælper kunder som Philips og DTU med lys- og bygningsdesign vha. VR.

Fascinerende brug af VR-teknologien gør det f.eks. muligt at optimere belysning og lampevalg i et område og illustrere effekten af de valg, der træffes. Vi fik også en rundtur i det ambitiøse Blox projekt ved Christians Brygge – og en klar demonstration af, hvilken forskel det går at kunne bevæge sig rundt ”inden i” en bygningsmodel.

Bo Bennekov brød med byggeri-temaet med sin humoristiske og indsigtsfulde præsentation om tilblivelsen af Bolverk Games’ nye VR-spil ”Kittypocalypse”. Særligt forklaringen på, hvorfor det nye Tower Defense spils fjendebillede blev kattelignende rumvæsener, vakte latter. Hvor går man hen, når man skal have inspiration? YouTube. Og hvad findes der mest af på YouTube? Kattevideoer. Derfor blev det aggressive katte-aliens, der truer spillerens tårn.

Herefter var det til networking, mad – og ikke mindst demos. Der var travlhed ved begge HTC Vive VR-setups, ved RIB’s Oculus Rift VR-pod og ved Kittypocalypse stationerne – ligesom aftenen bød på demonstration af et Ricoh Theta 360 graders kamera og Samsung Gear VR.

Både teknologierne og de mulige brugsscenarier, forsamlingen var blevet præsenteret for i løbet af aftenen, blev ivrigt diskuteret, og der var almindelig enighed om, at samspillet mellem VR/AR og byggeriet byder på mange store muligheder, som den før så traditionelle branche med fordel kan høste gavn af på vejen mod større industrialisering og Industry 4.0.